FAQ – Våra vanligaste frågor och svar
På denna sida besvaras de vanligaste frågorna vidrörande användning av  www.festtema.dk, våra produkter och processer. Kan du inte hitta svar här på sidan är du alltid välkommen att kontakta oss.

Beställning:

  • Kan jag beställa per telefon?
    Nej tyvärr. Av säkerhetsmässiga skäl ska all beställning ske online med ett av de tillgängliga betalningssätten eller personligen direkt i vår butik. Behöver du hjälp med beställningen online är du välkommen att ringa till oss, så hjälper vi dig gärna genom processen. 
  •  
  • Kan jag betala per efterkrav?
    Nej tyvärr. Alla order skall betalas med ett av de tillgängliga betalningssätten online. Väljer du att betala via banköverföring ska du vara uppmärksam på, att din beställning inte hanteras förrän vi har registrerat din betalning. Detta betyder att expeditionstiden förlängs med minst 2 vardagar.
     
  • Kan jag komma förbi och hämta mina varor själv?
    Nej – tyvärr. Festtema är endast näthandel, då vårt lager och moderbolag är placerat i Danmark precis utanför Köpenhamn.
     
  • När drar ni betalningen?
    Din betalning dras först när din beställning är packad och klar till försändelse.
  • Jag har inte fått någon orderbekräftelse – har min order inte gått igenom?
    Som utgångspunkt har din order inte gått igenom, om du inte har mottagit en orderbekräftelse senast 5 minuter efter beställning. 

    Du ska dock vara uppmärksam på, att vi skickar orderbekräftelsen till den email-adress, som du har angett – är du osäker, så skriv till oss påinfo@festtema.dk eller ring på telefon +45 7020 3740.

Leverans:

  • Hur lång är leveranstiden?
    Det beror på vilket leveranssätt du väljer. 

    Men det vanligaste är 2 vardagar, förutsatt att vi har mottagit ordern innan kl. 13.00. Om du är osäker är du välkommen att kontakta oss på telefon
    +45 7020 3740.

    Läs mer om leveranstider här. 
  • Kan jag få mina varor snabbare än 2 vardagar?
    Vi kan tyvärr inte garantera snabbare leverans än 2 vardagar, då paketen skickas ifrån Danmark.  
  • Är där garanti på leveranstiden?
    Vi kan dessvärre inte ge garanti på leveranstiden, då det inte är vi själva, utan Postdanmark som står för själva leveransen. 

    Skulle leveranstiden vara försenad kan du alltid utnyttja din returrätt, men vanlig försening hos Schenker accepteras INTE som giltig reklammationsgrund.
    Läs mer om FESTTEMAs returvillkor på www.festtema.dk/retur.
     
  • Levereras varorna alltid av Schenker ?
    Ja, FESTTEMA skickar, som utgångspunkt alltid med Schenker och det är för närvarande inte möjligt att välja andra distributörer.  
  • Jag har inte fått något spårningsnummer.
    Som utgångspunkt bör du få ett spårningsnummer senast 2 vardagar efter att du har lagt din order. Om du inte har fått någon, kan det vara tecken på att det har uppstått ett fel i förbindelse med hanteringen av din order och vi rekommenderar att du kontaktar oss på telefon eller via email.
     
  • Kan ni skicka 2 olika order tillsammans?
    Vi vill gärna försöka. Men det kräver att din ”första” order INTE är packad och att du har gjort ett avtal angående sampackning med kundservice.
     
  • Kan jag ändra leveransadressen?
    Vi vill gärna försöka. Men det kräver att din order INTE är packad och att du har gjort ett avtal angående ändringen med kundservice.

Varan:

  • Jag kan inte välja den storlek jag behöver.
    I dropdown menyn är det möjligt att välja mellan de storlekar som vi just nu har på lager. Finns den önskade storleken inte angiven i dropdown menyn är den slutsåld. 
     
  • Får ni storlek XX på lager igen?
    Som utgångspunkt får vi alltid alla storlekar på lager igen, men vi vet aldrig hur fort det sker, då det hänger på tillverkarens möjlighet att leverera. 

    Handlar det om säsongsvaror, exempelvis tomtedräkter som är slutsålda i  December, är huvudregeln dock att storleken inte kommer på lager igen under nuvarande säsong.

    Du är alltid välkommen till att kontakta oss på mail eller telefon +45 7020 3740 och ställa frågor om en specifik dräkt, men kom ihåg att uppge artikelnummer och inte bara benämningen på dräkten.
     
  • Hur stora är era storlekar?
    Alla storlekar är angivna i vår storleksguide, men notera att det är vägledande mått. Eftesom det är olika dräktdesigner är det också skillnad på passformen, och om dräkten är tänkt att sitta snävt eller löst. Därför förbehåller vi oss avvikelser.

    Våra storlekar är angivna av tillverkaren och översatta från  ”inches” till centimeter. Alla dräkter i en angiven storlek är tillverkad efter samma mått, men kan ändå variera i både snitt och modell.
     
  • Kan ni skaffa andra storlekar än de ni har angett?
    Festtema.dk arbetar med automatiserad lagerstyrning som innebär att vi bara visar de storlekar som är registrerade som lagervaror just nu. Vi får nya varor flera gånger i veckan och oftast kan vi skaffa en viss dräkt i alla de storlekar den tillverkas i.

    Du är alltid välkommen till att kontakta oss på mail eller telefon +45 7020 3740 och ställa frågor om en specifik dräkt, men kom ihåg att uppge artikelnummer och inte bara benämningen på dräkten.
     
  • Kan ni skaffa andra färger än de ni har angett?
    Ja, om den tillverkas i andra färger.

    Alternativt kan vi som regel skaffa ett bra alternativ ifrån en annan tillverkare.

    Du är alltid välkommen till att kontakta oss på mail eller telefon +45 7020 3740 och ställa frågor om en specifik dräkt, men kom ihåg att uppge artikelnummer och inte bara benämningen på dräkten.
     
  • Får jag öppna paketen och prova dräkten?
    Ja, dräkter som har varit provade kan returneras. Förutsättningen är att dräkten fortfarande är i ett skick så den kan betraktas som ny, och att den returneras i samma skick som du fick den, med originalpaketen samt tillhörande bild.

    För ytterligare information om returvillkor: www.festtema.se/retur
     
  • Får jag öppna peruken och prova den?
    Nej – med hänsyn till hygien kan peruker som varit öppnade INTE betraktas som nya, och kan därför INTE returneras.

    Varan omfattas dock fortfarande av reklammationsrätt. 
  • Får jag prova strumpor och trosor?
    Nej – med hänsyn till hygien kan strumpor, trosor och liknande varor, som har varit öppnade, INTE betraktas som nya, och kan därför INTE returneras eller bytas. 

    Varan omfattas dock fortfarande av reklammationsrätt.
     
  • Får jag öppna linser och prova dem?
    Nej - med hänsyn till hygien kan linser, som har varit öppnade, INTE betraktas som nya, och kan därför INTE returneras. 

    Varan omfattas dock fortfarande av reklammationsrätt. 
     
  • Kan jag köpa en del av en dräkt?
    Nej tyvärr. 

    Dräkter och andra varor som erbjudes/säljes i form av flera delar kan BARA säljas såsom de erbjuds online.

Retur/ annullering:

  • Jag har ångrat mitt köp, vad gör jag?
    Du har alltid 14 dagars returrätt, inom denna tidsram kan du alltid skicka de köpta varorna i retur och få dina pengar tillbaka. Det kräver bara att du skickar varorna i retur till vår adress i Ballerup:

    Festtema ApS
    Meterbuen 15
    2740 Skovlunde
    Danmark

             Notera att du själv står för kostnaderna för returfrakten. Vi skickar dig gärna en retursedel så du slipper ytterligare utlägg och sparar lite på frakten jämfört med Postnords priser. Se här hur vi kan hjälpa dig. 

  • Varan lever inte upp till mina förväntningar.
    Då kan du använda dig av dina 14 dagars returrätt och skicka varan i retur (i samma skick och med medföljade display/skylt). Kom ihåg att ange ditt ordernummer när du sänder varan i retur.  
  • Dräkten passar inte.
    Du har alltid 14 dagars returrätt. Inom denna tidsram kan du alltid skicka de köpta varorna i retur och få dem utbytta eller pengarna tillbaka. 
    För ytterligare information om returvillkor och byten, klicka här. 
  • Vilken adress skall jag returnera varorna till?
    Du skickar varorna i retur till vår adress i Danmark, med ditt ordernummer tydligt angivet. 


Festtema ApS
Meterbuen 15
2740 Skovlunde
Danmark

DIVERSE

  • Jag har sett varan billigare någon annanstans.
    Festtema ger inte prisgaranti, så du ska naturligvis köpa varan där du anser att du får mest för pengarna. Har du redan köpt varan och ångrar dig, kan du eventuellt använda dig av din returrätt som gäller 14 dagar från mottagandet.
     
  • Jag ska köpa mycket, kan jag få rabatt?
    Som utgångspunkt ger Festtema inte rabatt, men du kan alltid kontakta oss på info@festtema.se och be om en offert, om du behöver stora mängder.

    Kom vänligen ihåg att ange både artikelnummer och antal som förfrågan gäller.
     
  • Vi ska hålla ett stort event, vill ni sponsra?
    Nej…. 
  • Lånar ni ut dräkter mm. till fotograferingar/ reklamfilmer mm?
    Det beror på vad sammanhanget och marknadsföringsvärdet är, men skicka oss ett mail på info@Festtema.se så svarar vi snabbast möjligt. 
     
  • Kan man bli återförsäljare för era dräkter?
    Ja, kontakta vår B2B avdelning på telefon….